Overzicht van de wetgeving gepubliceerd in de Actuascan van 22 december 2022
Wetgeving 21 december 2022

Overzicht van de wetgeving gepubliceerd in de Actuascan van 22 december 2022

Wet van 20 november 2022 houdende diverse bepalingen inzake responsabilisering van de werkgevers inzake invaliditeit en inzake alternatieve financiering van de sociale zekerheid, Belgisch staatsblad van 30 november 2022.

Deze wet brengt volgende verduidelijkingen aan de bestaande wet met betrekking tot de responsabiliseringsbijdrage:

  • De responsabiliseringsbijdrage is verschuldigd wanneer bij de werkgever in de refertekwartalen minstens drie werknemers in invaliditeit zijn getreden;
  • Voor het bepalen van de bovenmaatse instroom in invaliditeit en van het aantal in invaliditeit getreden werknemers wordt geen rekening gehouden met werknemers die op de datum van aanvang van de invaliditeit beschikken over de toelating tot werkhervatting op basis van een beslissing van de adviserend geneesheer van de mutualiteit;
  • Voor het bepalen van de totale tewerkstelling bij de werkgever gedurende de met de refertekwartalen overeenstemmende kwartalen van het voorafgaande kalenderjaar wordt rekening gehouden met het aantal voltijdse equivalente werknemers tewerkgesteld bij de werkgever gedurende deze kwartalen die op de laatste dag van kwartaal Q-4 ten minste drie achtereenvolgende jaren zonder onderbreking bij de betreffende werkgever tewerkgesteld zijn;
  • zijn van deze bijdrage vrijgesteld de werkgevers van de beschutte werkplaatsen en de maatwerkbedrijven behorende tot het paritair comité voor de beschutte werkplaatsen, de sociale werkplaatsen en de maatwerkbedrijven.

Deze wet treedt in werking vanaf 1 januari 2022.

Naar de wet

 

 

Wet van 6 november 2022 betreffende de verbetering van de binnenluchtkwaliteit in gesloten plaatsen die publiek toegankelijk zijn, Belgisch staatsblad van 1 december 2022.

Deze wet draagt bij tot de verbetering van de binnenluchtkwaliteit in voor gesloten plaatsen die publiek toegankelijk zijn door de nadruk te leggen op het gebruik van een luchtkwaliteitsmeter, de uitvoering van risicoanalyses en actieplannen, alsook op natuurlijke ventilatie, mechanische ventilatie of luchtzuiveringssystemen.

Voor elke gesloten plaats die publiek toegankelijk is, dient aan de volgende verplichtingen te worden voldaan:

  1. het gebruik van een luchtkwaliteitsmeter
  2. het uitwerken en beschikbaar houden van een risicoanalyse
  3. het uitwerken en beschikbaar houden van het actieplan indien de risicoanalyse de noodzaak tot corrigerende acties aan het licht brengt
  4. het aanvragen van de certificatie
  5. het beschikbaar en kenbaar maken van het label door aanplakking of elk ander middel zodra de certificering is bekomen
  6. de gesloten plaats die publiek toegankelijk is, uitbaten met dezelfde of minstens gelijkwaardige toestellen en een gelijkaardig gebruik als op het moment van het behalen van het label, rekening houdend met de aard van de activiteit die plaatsvindt in een gesloten plaats die publiek toegankelijk is.

Het gebruik van de luchtkwaliteitsmeter, het uitwerken van een risicoanalyse en actieplan zijn verplicht vanaf 11 december 2023, de certificatie vanaf 1 januari 2025

Naar de wet

 

Koninklijk besluit van 7 november 2022 waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 161 van 27 september 2022, gesloten in de Nationale Arbeidsraad, betreffende het recht om een vorm van werk met meer voorspelbare en zekere arbeidsvoorwaarden te vragen, Belgisch staatsblad van 19 december 2022.

Deze collectieve arbeidsovereenkomst voert enerzijds het recht in voor de werknemer om een vorm van werk met meer voorspelbare en zekere arbeidsvoorwaarden te vragen.  Voorbeelden van een meer voorspelbare en zekere arbeidsvoorwaarden kunnen zijn :

  • een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd in plaats van een arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd
  • een voltijdse arbeidsovereenkomst in plaats van een deeltijdse arbeidsovereenkomst
  • een deeltijdse arbeidsovereenkomst met een groter aantal uren in plaats van een deeltijdse arbeidsovereenkomst met een kleiner aantal uren
  • een arbeidsovereenkomst met een vast werkrooster in plaats van een arbeidsovereenkomst met een variabel werkrooster.

De werkgever onderzoekt de aanvraag van de werknemer schriftelijk en geeft hieraan gevolg, rekening houdend met de belangen van zijn onderneming. De werkgever probeert hierbij ook maximaal rekening te houden met de behoeften van de werknemer.

Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 1 oktober 2022.

Naar het C.A.O.

 

Koninklijk besluit van 7 november 2022 waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 162 van 27 september 2022, gesloten in de Nationale Arbeidsraad, tot invoering van een recht om een flexibele werkregeling aan te vragen, Belgisch staatsblad van 19 december 2022.

Het recht om een flexibele werkregeling aan te vragen wordt toegekend aan de werknemer om te zorgen voor een kind en om persoonlijke zorg of steun te verlenen aan een welbepaald gezins- of familielid dat om een ernstige medische reden behoefte heeft aan aanzienlijke zorg of steun.

De werknemer heeft het recht om, een aanpassing van zijn bestaande werkpatroon aan te vragen.  Dit kan onder de vorm van:

  • werken op afstand, bijvoorbeeld telewerk;
  • een aanpassing van het werkrooster;
  • een vermindering van de arbeidstijd.

Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 1 oktober 2022.

Naar het C.A.O.

 

Wet van 28 november 2022 betreffende de bescherming van melders van inbreuken op het Unie- of nationale recht vastgesteld binnen een juridische entiteit in de private sector, Belgisch staatsblad van 15 december 2022.

Deze wet beoogt de omzetting van Richtlijn (EU) 2019/1937 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2019 inzake de bescherming van personen die inbreuken op het Unierecht melden. De doelstelling van deze Richtlijn is de bescherming van klokkenluiders.

Melders van informatie over inbreuken worden beschermd.  De wet voorziet een verplichting op voor de ondernemingen en organisaties om meldingskanalen op te richten.  Er wordt voorzien in drie 3 kanalen voor klokkenluiders om zaken te rapporteren: een intern kanaal binnen het bedrijf, een extern kanaal bij de overheid en ten slotte openbaarmaking.

Deze wet treedt in werking op 16 februari 2023.

Naar de wet