Terug naar het werk-trajecten en responsabilisering van de werknemer
Actueel 23 november 2022

Terug naar het werk-trajecten en responsabilisering van de werknemer

Sinds 1 januari van dit jaar hebben de langdurig zieken de mogelijkheid om een beroep te doen op een Terug naar het werk coördinator voor een re-integratietraject gericht op sociaalprofessionele re-integratie.  Het re-integratietraject gericht op sociaalprofessionele re-integratie beoogt binnen het kader van het ″Terug Naar Werk-traject″ de sociaalprofessionele re-integratie te bevorderen van de gerechtigde die niet meer tewerkgesteld is (of niet meer tewerkgesteld kan worden) door zijn werkgever, door hem te begeleiden naar een functie bij een andere werkgever of in een andere bedrijfstak.

De ″Terug Naar Werk-coördinator″ van het ziekenfonds verricht de volgende opdrachten tijdens het ″Terug Naar Werk-traject″:

  1. de organisatie van het eerste contactmoment met de gerechtigde. Dit kan zowel op vraag van de adviserende arts van het ziekenfonds als op eigen initiatief van de gerechtigde. Ook organiseert hij de daarop volgende noodzakelijk geachte contactmomenten in het kader van de passende aanpassings- en/of begeleidingsacties
  2. de ondersteuning van de door een arbeidsovereenkomst verbonden gerechtigde, met diens instemming, wanneer de gerechtigde een aanvraag tot een bezoek voorafgaand aan de werkhervatting of de opstart van een re-integratietraject door de gerechtigde zelf bij de preventieadviseur arbeidsarts
  3. de registratie in het ″Terug Naar Werk-dossier″ en de opvolging, zowel op algemeen vlak als per individueel dossier, van de verschillende ondernomen acties, inclusief het behaalde resultaat van het ″Terug Naar Werk-traject″.

Om een “Terug Naar het Werk-traject” op te starten, is een actieve medewerking van de arbeidsongeschikt erkende gerechtigde onontbeerlijk.  En het is met dit doel dat de wet van 25 september 2022 betreffende de responsabilisering van de werknemers in het kader van de ″Terug Naar Werk-trajecten″ werd afgekondigd.

In het kader van de Terug Naar Werk-Trajecten is de arbeidsongeschikt erkende gerechtigde voortaan verplicht om:

  • op verzoek van de adviserend arts de gegevens te bezorgen die noodzakelijk zijn voor de inschatting van zijn restcapaciteiten, evenals een gevolg te geven aan de uitnodiging van de adviserend arts voor een medisch onderzoek dat in voorkomend geval wordt georganiseerd als de voor deze inschatting van de restcapaciteiten vereiste gegevens niet worden bezorgd
  • en een gevolg te geven aan de uitnodiging van de “Terug Naar Werk-coördinator” voor een eerste contactmoment in het kader van het voormelde “Terug Naar Werk-traject.

Indien de arbeidsongeschikte zonder geldige reden afwezig is op het medisch onderzoek of op het eerste contactmoment kan het dagbedrag van de uitkering van de arbeidsongeschikte gerechtigde verminderd worden met maximaal 2,5 procent.  Een koninklijk besluit zal nog voorwaarden en de mate waarin de uitkeringen zullen worden verminderd, vastleggen.

Deze wet treedt in werking op 1 januari 2023.