Wat kunt u als werkgever doen in een noodsituatie?
Thematische artikels 23 juli 2021

Wat kunt u als werkgever doen in een noodsituatie?

De overstromingen die werden veroorzaakt door de uitzonderlijke regenval, hebben ons land hard geraakt. In de provincie Luik was de impact het grootst, maar ook in Limburg was er overlast. Cohezio kan u ondersteunen, zoals bij elke moeilijke situatie.

Hier volgen enkele adviezen om de gevolgen van de overstromingen zo goed mogelijk het hoofd te bieden als bedrijf.

  1. De prioriteit: zich ervan verzekeren dat al het personeel gezond en veilig is en een stand van zaken opmaken, zowel op het vlak van de werknemers als van de organisatie. Het is onontbeerlijk om voor het voltallige personeel na te gaan op welke manier de werknemers getroffen zijn door deze overstromingen:
  • er kan een rechtstreekse impact zijn binnen het kader van hun werk (brandweer, ambulanciers, hulpdiensten, gemeentepersoneel, …);
  • er kan een rechtstreekse persoonlijke impact zijn (water in huis of rechtstreeks getuige van dramatische toestanden);
  • er kan een onrechtstreekse impact zijn: men is weliswaar zelf veilig en wel, maar er is bv. een collega gestorven ten gevolge van de overstromingen, of men heeft naasten die rechtstreeks getroffen zijn. Dit betreft ook werknemers van wie het bedrijf materiële schade heeft opgelopen door de overstromingen.

Cohezio biedt psychosociale begeleiding voor werknemers die rechtstreeks of onrechtstreeks werden getroffen binnen het kader van hun werk.

Bij Cohezio zetten we in de eerste plaats in op passende collectieve acties ter ondersteuning van werknemers in dit soort situatie. We bieden eveneens een individuele debriefing aan voor de werknemers die rechtstreeks getuige zijn geweest van dramatische gebeurtenissen in het kader van hun werk.

  1. We raden u aan om binnen uw onderneming één enkele contactpersoon aan te duiden, zowel voor het personeel als voor de contacten met Cohezio. Deze persoon (gewoonlijk iemand van HR) centraliseert de vragen, behoeftes, bezorgdheden. Hij of zij identificeert de personen die in moeilijkheden verkeren.

 

  1. De rol van de leidinggevenden is zeer belangrijk. Het is belangrijk dat de leidinggevenden aandacht hebben voor de noden van hun team: observeren, antwoorden op vragen en, als men zelf het antwoord niet weet, doorverwijzen naar de aangeduide contactpersoon. Idealiter zijn de leidinggevenden zichtbaar en nabij voor hun personeel, hetgeen niet altijd vanzelfsprekend is gezien de verlofperiode.

 

  1. Wend uw interne hulpmiddelen aan: de IDPBW, de vertrouwenspersonen en alle personen die in contact staan met het personeel (maatschappelijk assistent, …) kunnen aan de contactpersoon melden met welke problemen men geconfronteerd wordt en welke de noden zijn van werknemers die rechtstreeks of onrechtstreeks getroffen werden.

 

  1. Het personeel duidelijk informeren de komende dagen en weken is essentieel om ongerustheid te verminderen. Het is essentieel dat men kan antwoorden op de vragen van werknemers, die gecentraliseerd worden bij de contactpersoon.

De preventieadviseurs psychosociale aspecten van Cohezio staan voor u klaar

In elke moeilijke situatie staan de preventieadviseurs psychosociale aspecten van Cohezio klaar voor u, om u te begeleiden gedurende het hele proces van het crisisbeheer, en dat geldt zowel voor werkgever, leidinggevende en interne preventieadviseur als voor de werknemer.

Dit artikel ging vooral over het psychosociale aspect. Cohezio kan u echter een multidisciplinaire aanpak op maat aanbieden, die kan bestaan uit ondersteuning:

  • door een preventieadviseur psychosociale aspecten
  • en/of een preventieadviseur arbeidsgeneeskunde
  • en/of een preventieadviseur niveau 1 veiligheid
  • en/of een coach.

Aarzel dus niet om contact met Cohezio op te nemen per mail of via de volgende nummers

02/533 74 88 (FR) – 02/533 74 44 (NL)