Week van de Mobiliteit
Publicatie 16 september 2020

Week van de Mobiliteit

Ter gelegenheid van de Week van de Mobiliteit heeft Cohezio aan zijn medewerkers gevraagd waarom ze met de fiets naar het werk komen. We bieden jullie een ongefilterde blik op hun ervaringen, hun ergernissen en soms zelfs hun avonturen! We zullen jullie ook (opnieuw) artikelen laten ontdekken in verband met de voordelen van deze praktijk, die op verschillende manieren het aangename koppelt aan het nut om op het werk te geraken. Zo hopen we jullie zoveel mogelijk informatie en tips te kunnen geven over deze trend, die de voorbije maanden opnieuw aan populariteit heeft gewonnen.

“Nee, ik blijf bij u, om u te steunen”

Wendy Teck, Manager Academy & Secretariaat RIM, fietst verschillende keren per week 57 km heen/terug naar zijn werk in Brussel.

Hoe lang kom je al met de fiets naar het werk? 

Sinds eind augustus gemiddeld 2x per week (proefgedraaid in mei).

Waarom?

Ik doe geen sport en hiermee doe ik toch wat beweging en het is leuk (als ik niet denk aan mijn pijnlijke poep) en omdat we goed moeten opletten in Brussel, is dit ideaal om af te kicken van het werk.

Wat waren je eerste indrukken?

Valt reuzegoed mee. En ik heb leuke compagnie (allee, ik wil eerst zien hoe ze reageert als ze in panne valt, want volgens mij is ze dan niet te pruimen =) ). 

Heb je bepaalde veranderingen opgemerkt sinds je met de fiets komt?  En welke voordelen hoop je op langere termijn uit je fietstrajecten te halen op het vlak van…

  • de gezondheid? Ik hoop dat ik hiermee terug een betere conditie krijg.
  • de stress? Als we s’ avonds vertrekken in Brussel, moeten we in de stad zodanig opletten dat de stress van het werk is vergeten.
  • het privéleven? Ik heb een hond; gelukkig is hij (hmm) goed opgevoed en zit hij niet opgesloten in een bench en zit hij vrij in huis; dus ik voel mij nu minder schuldig als ik langer weg ben van huis omdat hij de ruimte heeft in huis om te bewegen.
  • het verkeer? s’ Avonds met momenten spannend in Brussel, maar ik vind dat zelfs leuk.
  • de tijdswinst? De verplaatsingstijd is ’s morgens bijna het dubbele van de tijd, maar ’s avonds komt het ongeveer op hetzelfde neer.

Waar ben je het meest tevreden over?

De extra zuurstof die ik opdoe.

Een anekdote?

Het is voor mij ± 28,5 km om naar huis te rijden. Lindsay en ik waren nog in Brussel op weg naar huis toen ik met mijn voormalige privé-elektrische fiets in panne viel. Ik denk dat ik nog zeker een 25 km te gaan had. Geen batterij-ondersteuning meer. Ik had nochtans een verzekering om mij te depanneren; dus ik moest maar een belletje doen en ze kwamen mij ophalen. MAAR Lindsay wist de weg niet naar huis. VIJFENTWINTIG KILOMETERS heb ik naar huis gefietst zonder batterij; 2u30 (i.p.v. 1u15) hebben we hierover gedaan. En ik af en toe tegen Lindsay: “Weet jij nu niet de weg?” Helaas, niet dus. En ik maar blijven trappen …. Tijdens het laatste stuk, waarvan ik dacht: nu moet ze wel de weg kennen, vroeg ik het haar opnieuw en ze zei: “Nee, ik blijf bij u, om u te steunen”. Ik ben nooit zo blij geweest als op het moment dat onze wegen splitsten =). Ik dacht: nu ga ik te voet, maar ik heb dan toch maar volgehouden tot thuis, het was tenslotte nog maar een 2-tal km. Lindsay heeft mij wel heel de tijd bewonderd voor mijn positieve spirit die ik heel die rit heb aangehouden =) Ik bleef trappen met de glimlach (nou ja, ik lachte wel een beetje “groen”).

PS: ik heb bij thuiskomst mij in de zetel geploft en ben er pas uitgekomen om een bad te nemen en om in mijn bed te kruipen. Heeeeel mijn onderlijf deed pijn van te duwen op mijn fiets. Maar ik bleef wel glimlachen ….

Bedankt, Wendy!

 

"Mijn fiets is mijn vrijheid."

Suzanne van Hemmen, HR Wellbeing, fietst verschillende keren per week 6 km in Brussel, heen/terug naar haar werk.

Hoe lang kom je al met de fiets naar het werk? 

Al sinds 2016

Waarom?

Sinds 2013 gebruik ik de fiets bij woon-werkverplaatsingen. Oorspronkelijk was dit trein-metro met de vouwfiets (Leuven-Brussel). Fietsen om de afstand thuis-station en station-werk af te leggen. Ik heb daarna bewust de keuze gemaakt om in Brussel te komen wonen, op fietsafstand van het werk. Sinds 2019 heb ik dankzij Cohezio een elektrische fiets waarmee ik nog vlotter de heuvels in Brussel kan trotseren!

Wat waren je eerste indrukken?

Mijn fiets is mijn vrijheid. Het is een snel en efficiënt vervoersmiddel, je staat nooit in de file. Je neemt frisse lucht én je beweegt ook nog eens ook. Pure tijds- en gezondheidswinst.

Waar ben je het meest tevreden over?

Fietsen is leuk en geeft me een gevoel van vrijheid en autonomie.

Een anekdote?

Mijn guilty pleasure: op het fietspad voorbijzoeven als de auto’s in de file staan. :p

 

Bedankt, Suzanne!

 

"De klik kwam er toen ik op een dag met de auto 2.30 uur nodig had voor een traject van 26 km."

Jean Rimbert, Senior Manager Tech, fietst verschillende keren per week 52 km heen/terug naar zijn werk in Brussel.

Hoe lang kom je al met de fiets naar het werk? 

Sinds september 2019, telkens wanneer ik in Brussel werk.

Waarom?

Omdat het sneller is dan met de auto. De klik kwam er toen ik op een dag met de auto 2.30 uur nodig had voor een traject van 26 km. Ik begon toen al te mopperen wanneer ik er langer over deed dan 1 uur ’s morgens en 1 uur ’s avonds. Nu duurt het heen-en-terugtraject nog geen 2 uur.

Wat is je eerste herinnering?

Dat de natuur mooi is langs het kanaal!

En wat waren je eerste indrukken?

Gelukkig is het een fiets met elektrische ondersteuning! In het begin was het niet zo vanzelfsprekend…

Heb je bepaalde veranderingen opgemerkt sinds je met de fiets komt?

Ik heb een groot effect gemerkt op mijn gezondheid: ik ben afgevallen, ik heb meer energie en ook een betere conditie in het algemeen. Ik heb ook gemerkt dat ik ‘s morgens zeer alert ben op het werk. Wanneer iemand tegen me praat over stress, antwoord ik "wat is dat?" en ik heb niet al te veel problemen in het verkeer, want meer dan 80% van het traject is langs het kanaal. 

Waar ben je het meest tevreden over?

In het begin reed ik met maximale ondersteuning ("turbo"-stand), daarna in "sport"-stand en nu rijd ik in "tour"-stand… en ik doe er nog steeds maar even lang over als in het begin. Op dagen met harde wind of wanneer ik moe ben (soms op het eind van de dag), ben ik echter heel tevreden met de "turbo"-ondersteuning.

Conclusie?

In enkele woorden:

  • 1 gram afgevallen per gereden km
  • 1 lekke band om de 1.500 km
  • 2 kapotte spaken per 1.000 km: ik zoek nog steeds naar de oorzaak, maar ben intussen wél specialist geworden in het vervangen van spaken.

Bedankt, Jean!