back-arrow 3 september 2025

Generatie Z brengt een heuse verandering... en dat kan heel positief uitpakken

Generatie Z start geleidelijk aan op de arbeidsmarkt. En hun verwachtingen zijn duidelijk: echte zingeving, een goed evenwicht en waarden waar ze zelf achter staan. In dit artikel bekijken we hoe we deze nieuwe prioriteiten kunnen omzetten in een collectieve kracht.

vakantie-flexmail

Een veranderende generatie begrijpen en ondersteunen

Jongeren geboren tussen 1996 en 2010, Generatie Z, doen stilaan hun intrede op de arbeidsmarkt. In België maken zij al een groot deel uit van de nieuwe aanwervingen. Hun aanwezigheid zal de komende jaren alleen maar toenemen. Dat brengt een frisse wind en innovatie, maar ook vragen met zich mee. Hun manier van werken, die soms anders is, nodigt organisaties uit om na te denken over hun manier van werken.

 

In plaats van hen te beoordelen met clichés, is het beter om hen te begrijpen en hun aspiraties voor iedereen verrijkend te maken.

 

De komst van Gen Z dwingt organisaties om hun werkwijzen te herzien. Deze mentaliteitsverandering zien we ook bij onze jongere medewerkers. Dat blijkt uit een reeks interviews met verschillende medewerkers van Cohezio die na 1996 zijn geboren. Jonathan (25), consulent psychosociale preventie bij Cohezio, benadrukt het belang van erkenning van alle aspecten van het leven:

 

“We werken vanuit het idee dat werk een deel van ons leven is, maar ons niet volledig definieert. Het is daarom essentieel om ook aandacht te besteden aan andere aspecten van ons leven die bijdragen aan onze identiteit.

 

Zo ook Luna (27), Preventieadviseur – arbeidsarts in opleiding bij Cohezio. Zij koos voor arbeidsgeneeskunde met een duidelijke reden. “Tijdens mijn opleiding tot huisarts voelde ik een onevenwicht tussen werk en privé, wat werkelijk een invloed had op mijn welzijn. Vandaag helpt een meer gestructureerd kader me om dat evenwicht terug te vinden, ook al blijft het een uitdaging om grenzen te stellen. Deze behoefte om te kunnen loskoppelen van het werk gaat alle generaties aan.”

Een generatie op zoek naar zingeving: enkele cijfers

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn de waarden van Generatie Z niet vaag of theoretisch: ze worden onderbouwd door talrijke gegevens. 1,2

Een generatie gekenmerkt door onzekerheid

Om hun verwachtingen beter te begrijpen, moeten we de juiste context geven: opeenvolgende economische crises, klimaatkwestie, wereldwijde pandemieën… In dit klimaat van instabiliteit heeft Generatie Z een sterke behoefte ontwikkeld aan samenhang, vrijheid en veerkracht.

 

Ze zijn op zoek naar zinvol werk dat aansluit bij hun overtuigingen en levensstijl. Als ze soms traditionele modellen – starre hiërarchieën, onvoorwaardelijke loyaliteit – afwijzen, dan is dat niet uit onverschilligheid, maar uit een verlangen naar een ander evenwicht. Kwaliteit van leven, positieve impact, mentale gezondheid… dat zijn de kompassen die hun keuzes sturen.

 

Geconfronteerd met een onstabiele wereld is generatie Z op zoek naar authenticiteit en een gezonde werkomgeving. Febe (28), arbeidsverpleegkundige en preventieadviseur bij Cohezio, benadrukt het belang van gezelligheid:

“Voor mij betekent een goede werkcultuur open communicatie en collega’s die met plezier naar het werk komen. Ik heb de indruk dat deze houding leeft onder alle collega’s van Cohezio, ongeacht hun leeftijd. Het zit dus ingebakken in het DNA van het bedrijf.”

Verankerde, niet-onderhandelbare waarden

Wat generatie Z uitdrukt zijn geen trends, maar prioriteiten. Hun waarden bepalen hun relatie met werk 1,2:

 

Voor Sophie (28), arbeidsverpleegkundige bij Cohezio, valt over bepaalde waarden niet meer te onderhandelen, zoals respect en een luisterend oor:

“Wat ik verwacht op het werk is dat er naar me geluisterd wordt, dat er uitwisseling met elkaar kan plaatsvinden en dat er een goede sfeer heerst. Wederzijds respect is essentieel.”

Wat ze zoeken in een job

Salaris blijft natuurlijk belangrijk. Maar voor veel jongeren is dat niet genoeg om zich te engageren. Wat ze ook zoeken 1,2:

 

Jonge mensen zijn ook op zoek naar afwisseling en uitdaging. Febe drukt deze behoefte duidelijk uit:

“Ik heb absoluut afwisseling nodig in mijn werk. Ik heb uitdagingen nodig om gemotiveerd te blijven. Ik zou het geweldig vinden als Cohezio me zou kunnen helpen om me nog verder te ontwikkelen door nieuwe ervaringen op te doen. Wat ik bijvoorbeeld heel graag zou willen is een dag naar een school gaan om EHBO uit te leggen.”

 

Een manager die toegankelijk is, transparant communiceert en open staat voor dialoog. Dat is wat Luna zoekt en gevonden heeft bij Cohezio.

“Een manager die luistert, duidelijk is en openstaat voor dialoog: dat is essentieel voor mijn generatie. We hebben behoefte aan een zorgzaam kader, vertrouwen en autonomie. Gecoacht worden en toch de vrijheid behouden om te handelen, dat is wat ons motiveert. Flexibele werkafspraken respecteren maakt ook het verschil.”

Wat ze liever vermijden

Ook al staan ze open voor dialoog, toch blijft Generatie Z waakzaam ten opzichte van bepaalde praktijken die als achterhaald worden ervaren 12:

  • Structuren die te rigide zijn of gesloten voor expressie.
  • Lege praatjes zonder concrete actie.
  • Constante druk, die wordt gezien als een gebrek aan organisatie.
  • Gebrek aan erkenning of feedback.
  • Gebroken beloften, vooral over gevoelige onderwerpen zoals inclusie en klimaatverandering.

 

Jonathan waarschuwt voor al te rigide structuren en achterhaalde praktijken:

“We willen bepaalde oude, achterhaalde beroepscodes afbouwen. Voor starheid is geen plaats in onze manier van werken. In mijn ogen is een goede werkcultuur er een die welzijn centraal stelt. Vandaag zijn sommige collega’s echte vrienden en we hebben het gevoel dat de professionele barrière niet meer zo rigide is als vroeger (de “je”-vorm gebruiken, kussen, enz.)”.

Hoe je hen het beste kunt ondersteunen

Het is niet nodig om alles te veranderen. Een paar gerichte acties kunnen echt een verschil maken 1,2:

 

Onze collega Sophie pleit voor wederzijdse erkenning tussen generaties:

“We moeten accepteren dat sommige mensen ervaring hebben en anderen ideeën. Het ene is niet belangrijker dan het andere. Het gaat erom rekening te houden met elkaar.”

Rijkdom tussen generaties cultiveren

De komst van generatie Z is verre van een breuk, het is een fantastische kans om een vruchtbare dialoog tussen generaties te creëren. Hier zijn vijf belangrijke uitwisselingen van waarde die zij brengen en terugkrijgen.

Generatie Z werkt als een katalysator voor transformatie, maar haar impact is des te krachtiger wanneer ze deel uitmaakt van een constructieve dialoog met vorige generaties. De leeftijdsmix wordt dan een drijvende kracht achter innovatie, efficiëntie en duurzaamheid voor bedrijven.

Conclusie

Generatie Z wil niet alles overhoop halen. Ze stellen andere, duurzamere, menselijkere evenwichten voor. Ze gaan engagement niet uit de weg, maar herdefiniëren het.

 

In plaats van hen de codes van gisteren op te leggen, moeten we met hen samenwerken om een werkomgeving te creëren die zinvol is voor hen en voor alle generaties.

 

Deze generatie verwerpt engagement niet, maar herdefinieert het. Jonathan vat deze evolutie goed samen:

“Ik denk dat onze generatie veel belang hecht aan levenskwaliteit en welzijn. Het is een kracht, geen zwakte.”

 

Investeren in Gen Z is geen riskante gok. Het is een engagement voor een betere toekomst.

 

Artikel in samenwerking met Oldea MODICA, Talent Manager Cohezio
en Charlotte HENTE, HR Officer Internal Communication Cohezio

Bronnen

(1) Minds, I. T. (2025). Inzicht in generatie Z op de Europese werkplek: trends, verwachtingen en uitdagingen. Into The Minds.

 

2Wide. (2022). De uitdagingen van de arbeidswereld van morgen. Brussel.

Begeleiding op maat

Wil je de intergenerationele relaties verbeteren en zo de samenwerking binnen je teams te versterken? Neem dan contact op met băo academy! Ons opleidings- en coachingcentrum biedt begeleiding op maat rond dit thema: opleidingen, lezingen, sensibiliseringsworkshops, coaching…

Meer info arrow-white