Vive le vélo (électrique) !
Thematische artikels 24 april 2019

Vive le vélo (électrique) !

We zijn enthousiast over de elektrische fiets. Vlinders in de buik heeft het ons nog niet gegeven. Maar wel een fit gevoel in het hoofd. Het maakt ons optimistisch. Het bevordert onze concentratie, onze aandacht, onze creativiteit... Het doet ons zelfs een artikel schrijven...

"Matig intense fysieke activiteit" : tel uit je gezondheidswinst !

Met de elektrische fiets rijden, als je toch een beetje zelf bijsteekt, kunnen we gelijk stellen aan “matig intensieve fysieke activiteit1. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zouden we ons liefst 150 minuten per week onledig moeten houden met een matig intensieve fysieke activiteit.  Wetenschappelijk onderzoek heeft immers aangetoond dat dit leidt tot minder risico op hart- en vaatziekten, diabetes, ... maar ook tot minder risico op sommige kankers (dikke darm- en borstkanker, ...) en mentale aandoeningen (stress, depressie, angsten, ...).

150 minuten per week ? Dat is bijvoorbeeld elke dag 30 minuten fietsen. Dat kan voor sommigen vrij veel lijken. Toch zijn er ook al gunstige effecten als men aan minder dan 150 minuten per week komt. Elke verplaatsing telt. En de eerste kilometers zijn de belangrijkste. Zij leiden tot de meeste gezondheidswinst.

In een wetenschappelijke studie gepubliceerd in The Lancet (2011) werden bijna 500 000 personen opgevolgd en in 5 verschillende categorieën ingedeeld. Men stelde vast dat 15 minuten fysieke activiteit per dag leidde tot een stijging van de levensverwachting met 3 jaar ten opzichte van personen die geen of uiterst weinig fysieke activiteit deden. De kans op vroegtijdige sterfte verminderde met 14%. Bij 30 minuten per dag verminderde die kans met 20%, bij 60 minuten per dag met 29%. Natuurlijk, en dat is ook aangetoond, niet alleen de levensjaren komen er bij, vooral levenskwaliteit komt er bij, aangezien de kans op vervelende aandoeningen (kanker, hart- en vaatziekten, ...) vermindert.

150 minuten per week (dus 30 minuten per weekdag elektrisch fietsen) kan leiden tot een vermindering van risico op sommige kankers: 30-40% voor dikke darmkanker, en 15% voor borst-, baarmoeder-, maag- en leverkanker.

Verder leidt regelmatige fysieke activiteit tot een sterke vermindering van het risico op diabetes, prediabetes, obesitas, hypertensie, verhoogd cholesterol, beroertes, aderverkalking, osteoporose, ...

Maar natuurlijk, hoe meer elektrische fiets en fysieke activiteit, hoe meer gezondheidswinst. Al is dat niet oneindig. We worden er niet onsterfelijk van uiteraard ... en iedereen kan pech hebben en toch vroegtijdig een ernstige aandoening ontwikkelen.

Maar toch zijn het mooie cijfers, neen? Vive le vélo (électrique) en BEFIT !

 

Fysieke activiteit is ook goed voor de geest

Fysieke activiteit heeft zeer belangrijke effecten op onze hersenen :

  • Beweging stimuleert de verbindingen tussen verschillende hersengebieden.
  • Bewegen vergroot de hersencapaciteit, voorkomt geheugenverlies, verbetert de slaap, kan depressie en angst doen verminderen, en stimuleert een goede stemming.
  • Fysieke activiteit verhoogt je focus / concentratie.
  • Bewegen bevordert ook onze creativiteit en oplossingsgericht denken. We kunnen het allemaal eens van een andere kant bekijken.
  • Buiten (elektrisch) fietsen leidt nog tot bijkomende prikkeling van onze hersenen in vergelijking tot binnen sporten. Buiten bewegen leidt tot ruimtelijke stimulatie en verhoogde cognitieve alertheid.

Leve de natuur, leve de (elektrische) fiets !

 

Elektrische fiets en veiligheid

Naargelang er meer en meer werknemers per fiets naar het werk zijn beginnen te gaan, hierin al dan niet aangemoedigd door het aanbod van leasingfietsen door de werkgever, is het aantal fietsongevallen op de weg van en naar het werk de afgelopen jaren flink gestegen. Dit meldt De Standaard. Een pijnpunt is de gebrekkige infrastructuur voor fietsers, maar voor een stuk ook het gebruik van “speed pedelecs”, elektrische fietsen die tot 45 km per uur kunnen halen. Een focus op preventie en veilig rijgedrag is dus cruciaal.

Hieronder enkele adviezen :

  • Rij veilig. Dat betekent: kijk steeds goed voor u uit, want het gaat vrij snel. Dat vereist aandacht. Anticipatie. Schakel steeds terug in vermogen en versnelling bij afremmen, in bochten, in aanwezigheid van voetgangers, drukke stadswegen, op hellingen, trajecten met tramsporen, ... vermijd daar ook zeer snel optrekken. Een elektrische fiets is zwaarder dan een gewone fiets, voor manoeuvreren en bochten nemen is dus zeker meer voorzichtigheid aangewezen.
  • Vermijd de street canyons. Tijdens spitsuren is er inderdaad ophoping van fijn stof op de drukste wegen met bebouwing aan de zijkant. Een kleine omweg van 1 km zal met de elektrische fiets theoretisch slechts 2 minuten tijdsverlies opleveren. Maar de kans dat u eigenlijk tijd wint, is natuurlijk zeer groot, aangezien u files vermijdt. Overigens, dat maakt het traject meestal ook veiliger. Geen excuses met de elektrische fiets: neem zoveel mogelijk een veilige en gezonde omweg.
  • Tenslotte is er het belang van goede en veilige kledij. Draag steeds een helm. Liefst een fluomodel. Ook liefst een fluohesje. Oh ja, met de elektrische fiets zweet u beduidend minder. Zorg voor (fluo)draagtassen zodat u niet transpireert door toedoen van een rugzak. Zorg voor kledij met ritssystemen. Zo kan je goed je lichaamstemperatuur regelen, en zal je je collega’s niet opzadelen met onprettige geurtjes. Het is beter om eerder wat te koud te hebben bij fysieke inspanning. Enkel de handen, hoofd en nek mogen het niet al te koud hebben.
  • Het is aan te bevelen om fietsbatterijen steeds op te laden onder een rookdetector, best nooit ’s nachts, en nooit in de traphal of nooduitgang van de woning of het bedrijf. Bedrijven voorzien hiervoor best een aparte ruimte bijvoorbeeld in of nabij de fietsenstalling.

 

Conclusie

Het is een inspanning zonder zweet en zonder tranen. Geen zweetgeurtjes. Geen pijnlijke gewrichten. De elektrische fiets laat toe om toch nog fysiek actief te zijn bij problemen aan de rug 2, knieën, heupen, … Die vervelende bruggen, hellingen, wind, … ze wijken allemaal voor de elektrische fiets !

 

Mathieu VERSÉE, Directeur wetenschappelijke cel
Preventieadviseur-arbeidsgeneesheer

 

 

(1) Matig intensieve fysieke activiteit is volgens WHO : een activiteit waar je 3 tot 5,9 maal het energieverbruik van je rustmetabolisme evenaart. Als vuistregel kan men tijdens matig intensieve fysieke activiteit wel praten maar niet zingen; bij hoog intensieve fysieke activiteit kan men niet meer dan enkele woorden zeggen zonder een adempauze.

(2) Opgelet fietsen waarbij men te ver voorovergebogen zit, kunnen toch nog last aan rug (discushernia), nek of heupen opleveren. Maar bij de overgrote meerderheid van elektrische fietsen zit men goed rechtop en vormen deze aandoeningen dan meestal geen probleem.