back-arrow 18 december 2017

Bescherm je rug : in en uit de auto stappen

Het algemene kader voor bescherming van de rug werd al besproken in de Actuascan van maart 2017. Het is raadzaam te raden om dat artikel vooraf te lezen.

vakantie-flexmail

1. Welke bewegingen moet je vermijden wanneer je in of uit de auto stapt ?

Bij het in of uit de auto stappen moet je vaak de rug draaien of buigen (afbeeldingen 1 en 2). Het herhaaldelijk uitvoeren van die bewegingen vraagt veel van de gewrichten (tussenwervelschijf) en ligamenten van de wervelkolom ter hoogte van de lendenen (onderaan de rug) en kan leiden tot een geleidelijke beschadiging ervan, wat rugpijn kan veroorzaken of versterken.

 

Afbeelding 1 – vermijd het draaien van de rug wanneer je in de auto stapt Afbeelding 2 – vermijd ook het draaien van de rug wanneer je uit de auto stapt

2. Je rug beschermen

Een veiliger alternatief voor de rug is het volgende:

  • Ga met je rug naar de auto gekeerd staan (afbeelding 3)
  • Buig door je knieën en ga zitten (afbeelding 4)
  • Draai je bekken en zorg ervoor dat je je schouders parallel aan het bekken houdt (afbeelding 5).
  • Breng ten slotte het bekken naar achteren tot tegen de leuning van de stoel (afbeelding 6) zodat de onderrug goed wordt ondersteund door de ronding van de stoel.

Je kan ook met één hand steunen op de carrosserie van het kader van het portier, om de beweging te vergemakkelijken en de druk op de rug te verminderen.

Bij het uit de auto stappen gelden dezelfde aanbevelingen, uitgevoerd in omgekeerde volgorde.

 

Afbeelding 3 – stap 1 :
ga met je rug naar de auto gekeerd staan
Afbeelding 4 – stap 2 :
ga zitten
Afbeelding 5 – stap 3 :
draai je bekken en houd je schouders parallel
Afbeelding 6 – stap 4 :
breng het bekken tot tegen de leuning van de stoel

3. Ergonomische overwegingen

De eigenschappen van de auto bepalen voor een groot deel het gemak waarmee je in de cabine kunt gaan zitten:

 

  • In- en uitstappen is gemakkelijker bij een hoge wagen (ruime gezinsauto, enz.) dan bij een meer “sportief” en lager model.
  • Een portier dat je ver kunt openen is ook handig. Het mechanisme dient echter wel toe te laten dat je die openingshoek volgens je behoefte instelt (mogelijkheid om een kleinere opening te blokkeren), om te vermijden dat je te ver moet buigen om het portier dicht te doen wanneer je neerzit.
  • Een portier met een voldoende groot kader maakt het mogelijk in te stappen zonder het hoofd te stoten of de nek te veel te moeten buigen.
  • Het ontwerp van het dashboard of de stuurkolom dient ook voldoende plaats te laten voor de benen bij het draaien van het bekken
  • De zijkant van de zitting van de stoel kan door zijn vorm het draaien van het bekken bemoeilijken. Dat is het geval bij “sportieve” stoelen die uitgerust zijn met een verticale rand, om steun te bieden bij het nemen van bochten op een kronkelweg. Je kiest best voor een stoel met een horizontale zitting.
  • Een handgreep boven aan de binnenkant van het kader van het portier vergemakkelijkt de beweging, vooral bij het uitstappen en wanneer je het bekken tot tegen de rugleuning van de stoel brengt.

 

Ook de keuze van de parkeerplaats is iets om rekening mee te houden. Wanneer je aan de zijkant voldoende plaats vrij hebt zonder obstakels, kan je het portier zo ver openen als je wil. Omgekeerd verplicht een beperkte ruimte (door een paaltje, een voertuig dat erg dichtbij staat, enz.) je ertoe je in bochten te wringen om in en uit de auto te stappen. Soms is het beter een meer comfortabele plaats te kiezen die zich wat verder bevindt van de plaats waar je moet zijn. Dat extra stukje wandelen is meteen ook goed voor de gezondheid van je gewrichten, hart en bloedvaten.

 

We wensen jullie aangename verplaatsingen met de auto, met een gezonde rug !

Jean-Philippe Demaret
Preventieadviseur-ergonoom
Licenciaat kinesitherapie en lichamelijke opvoeding