Een schokkende gebeurtenis wordt omschreven als “een gebeurtenis die buiten de normale dagelijkse en te verwachten gebeurtenissen valt”, zoals bijvoorbeeld “een brand in het bedrijf, agressie vanwege klanten, het plotse verlies van een collega al dan niet tijdens de werkuren,…” (Daeseleire, 2013). In welke mate iets als schokkend ervaren wordt, is erg persoonlijk en hangt af van verschillende factoren. Wat moet de werkgever weten over de ondersteuning van de betrokkenen bij een schokkende gebeurtenis? 

Tijdens de eerste 48 uren na de gebeurtenis is het van uiterst belang is om als werkgever een praktische ondersteuning te bieden voor de getroffenen (rechtstreekse slachtoffers en omstaanders). De focus dient hierbij vooral te liggen op de gevolgen van deze gebeurtenis voor de medewerkers en hoe de werkgever kan helpen om deze gevolgen mee te dragen. Welke steun kan er geboden worden door de organisatie aan de betrokkenen (vb. eerste hulpverlening bieden,  het verwittigen van de partner, regelen van vervoer, invulling dag…)?

In een volgende fase is een opvolging en ondersteuning vanuit de organisatie voor de betrokkenen een must. In de praktijk merken we dat een opvolging die uitgaat van personen intern aan de organisatie, die het nodige vertrouwen uitdragen, als erg positief wordt ervaren in het verwerkingsproces.

Het bieden van begrip en erkenning, menselijke en oprechte betrokkenheid tonen zijn cruciale elementen in deze fase. Het al te snel grijpen naar gespecialiseerde hulpverlening, vb. vanuit een gevoel van gebrek aan expertise, angst of onwetendheid, is in veel gevallen een onnodige actie.

Bij het omgaan met schokkende gebeurtenissen heeft men vooral nood aan een ‘natuurlijke’ steun en een geruststelling over hun reacties op deze gebeurtenis. Het betrekken van gespecialiseerde hulpverlening zal dan net eerder het foutieve beeld geven dat zij in deze uitzonderlijke situatie nood hebben aan uitzonderlijke (en gespecialiseerde) hulp. Neemt niet weg dat het van belang is op te volgen of de aanwezigheid van stresssymptomen, ten gevolge van de schokkende gebeurtenis, op een normale manier verder evolueert. Ook het normaliseren van deze reacties (door middel van psycho-educatie) is hierbij een belangrijke factor.

Bij het voorzien van een goede interne opvang en nazorg, is de voorwaarde dat de werkgever al op voorhand bepaalt op welke manier deze zouden kunnen georganiseerd worden in de onderneming. Hoe zal deze ingebed worden in de bedrijfscultuur? Welke zullen de sleutelfiguren zijn die instaan voor bepaalde deelaspecten van het proces? …

Het is van belang de verschillende actoren te voorzien van de nodige opleiding en begeleiding in hun rol.

Om het beleid hierrond op te zetten, kan de werkgever steeds beroep doen op gespecialiseerde diensten voor hun advies op maat van de onderneming, met het oog op het opzetten van een succesvolle interne opvang en nazorg voor medewerkers.

Contacteer onze psychosociale afdeling via fos@cohezio.be of via 02/533.74.44.

 

 

Geraadpleegde bron:

“Opvang en nazorg na schokkende gebeurtenissen in de werksituatie” Tine Daeseleire in: Veiligheidsnieuws nr 180 (2013) p 10-14.