Leve de elektrische fiets (deel 2)
04 september 2019

Leve de elektrische fiets (deel 2)

Een studie gefinancierd door de Europese commissie schraagt onze passie voor elektrische fietsen, en de positieve gezondheidseffecten ervan.

Een Europese studie heeft aangetoond dat e-bikers in totaal meer energie verbruiken dan normale fietsers !

De verklaring : wie elektrisch rijdt, rijdt niet alleen vaker, maar legt doorgaans ook flink meer kilometers af dan zijn of haar weliswaar wat steviger trappende medefietser.

De elektrische fiets heeft intussen een stevig aandeel vergaard in het woon-werk verkeer. Hij maakt het mogelijk om afstanden die vroeger alleen met de auto overbrugbaar waren, nu ook trappend af te leggen. Dat vertaalt zich in de statistieken: een gemiddelde elektrische fietstrip bedraagt 9,4 kilometer, die met een gewone fiets 4,8 kilometer.

Overigens is het een mythe dat elektrische fietsen alleen voor watjes of bejaarden bedoeld zijn: als sportieve fietser kan men ook de eigen trapkracht doseren om overtraining te voorkomen, en om meer kilometers af te leggen.

Hoe meer kilometers , hoe groter de positieve gezondheidseffecten. De Europese studie concludeert dan ook dat e-bikes promoten als gezond en duurzaam vervoermiddel de te volgen weg is !

Als sportarts (of noem het eerder bewegingsarts) en preventieadviseur-arbeidsarts kan ik zeker hetzelfde advies geven: wilt u gezonde werknemers, aarzel dan niet om het gebruik van elektrische fietsen te stimuleren, en verkies dat in rangorde boven bijvoorbeeld zit-statafels. We kunnen aannemen dat de gezondheidseffecten van fietsen (bewegen) groter zullen zijn dan die van rechtstaan. 

Het is wel belangrijk om tips te geven omtrent veilig gebruik van e-bikes(zie ook dit artikel), zeker als het speed pedelecs betreft. Speed pedelecs houden gezien de hogere snelheid zeker meer risico’s in !

 

Wat betreft elektrische steps :

  • er zijn gevaren aan verbonden, en er zijn minder positieve gezondheidseffecten, aangezien men minder of niet beweegt.
  • Enkel zeer veilige en vlakke trajecten zijn geschikt voor de elektrische steps.
  • Voorzie ook steeds een helm. Er is een duidelijk verhoogd risico op vallen, breuken, verstuikingen,…

De elektrische steps zullen dan ook, in tegenstelling tot de e-bikes, waarschijnlijk niet als gezond en duurzaam transportmiddel worden gepromoot door de Europese commissie, maar voor sommigen kunnen ze wellicht handig zijn, door het kleinere formaat.

Wat ons betreft dan toch liefst enkel op veilige trajecten, en mits een hoge alertheid en voorzorgsmaatregelen (helm).

 

 

Mathieu Versée
Directeur wetenschappelijke cel
Preventieadviseur-arbeidsgeneesheer