Loskoppelen van het werk bij thuiswerken: enkele tips !
Publicatie 09 november 2020

Loskoppelen van het werk bij thuiswerken: enkele tips !

Als gevolg van de Coronacrisis zijn we massaal aan het telewerken gegaan. Onze verplaatsingstijd van en naar het werk is weggevallen alsook een deel van onze vrijetijdsbestedingen. Het kan dan verleidelijk zijn om de vrijgekomen tijd op te vullen met werken. De grens tussen werk en privé –zowel in de tijd als qua omgeving - vervaagt steeds meer en het wordt moeilijker om op tijd te stoppen met werken en voldoende te ontspannen. En nét dat laatste is momenteel cruciaal om de negatieve effecten van de Coronacrisis op ons mentaal welzijn de baas te kunnen.

Voldoende privétijd nemen om mentaal los te koppelen van het werk is cruciaal voor ons welzijn, en ook voor het behoud van onze productiviteit. Wat kan je zelf doen?
Hieronder enkele tips ! 

  • Aparte werkruimte

Werken en ontspannen doe je indien mogelijk best in aparte ruimtes. Een apart kantoor met een deur die je kan dichtdoen, is dus aangewezen. Het is met name ten sterkste afgeraden om te werken in je slaapkamer omdat dit ten koste kan gaan van je slaapkwaliteit. Beschik je toch niet over een apart bureau? Zorg er dan voor dat je je werkspullen (laptop, dossiers, toetsenbord etc.) aan het einde van de dag opbergt, uit het zicht. 

  • Overgangsrituelen

Zorg voor een vast ritueel dat de overgang van werktijd naar privétijd markeert. Dit kan bijvoorbeeld door een ademhalingsoefening te doen, te gaan wandelen of fietsen, je favoriete ‘Coronaproof’ sport te beoefenen enzovoort. Wat ook helpt is wisselen van kledij: ook bij thuiswerken effectief je werkkleren aandoen wanneer je werkt, om dan aan het einde van de werkdag terug je vrijetijdskleren te kunnen aantrekken. Zo help je je geest en je lijf om de ‘klik’ te maken tussen werktijd en privétijd. 

  • Afspraken rond bereikbaarheid

Zorg ervoor dat je je werkuren afbakent en communiceer dit ook aan je omgeving. Dit kan je bijvoorbeeld doen door je werkuren en pauzes aan te geven in jouw gedeelde agenda. Zorg ervoor dat je collega’s, je leidinggevende, je klanten alsook je privésfeer weten wanneer je voor hen bereikbaar bent en wanneer niet, via welke kanalen zij jou kunnen bereiken en welke reactietijd zij mogen verwachten.

  • Digitale detox

Vermijd het gebruik van smartphone, laptop en tablet het uur voor het slapengaan opdat je geest tot rust kan komen. Het blauw licht van de schermen heeft een negatief effect op je slaapkwaliteit. Probeer ook tijdens je dag momenten te voorzien om helemaal ‘offline’ te zijn, bijvoorbeeld wanneer je je concentreert op een grote taak. Tracht het lezen van je e-mails te beperken tot een paar keer per dag, hetzelfde geldt voor het raadplegen van nieuwssites. .

  • Coronaproof energiegevers.

Nu dat familiereünies, avondjes op café met de vrienden, contactsporten etc. tijdelijk niet meer kunnen, is het belangrijk erover te waken nog steeds voldoende activiteiten te doen die ons echt energie geven. Wie weet (her)ontdek je een passie die wél ‘Coronaproof’ is en waar je helemaal enthousiast van wordt ?! Inline skaten, een online cursus theesommelier, koken, je eigen cosmetica maken, meubelen stofferen, klussen, tuinieren … mogelijkheden legio !

 

Raadpleeg ook onze infofiches rond psychosociaal welzijn bij thuiswerk

Suzanne van Hemmen,
Wellbeing Officer